Sociální sítěStahování a sdílení

Telekonferenční zázrak zvaný Zoom

Vzestup Zoomu

Od začátku koronavirové pandemie sháněli učitelé, profesoři a zaměstnavatelé šikovný nástroj pro sdílení informací v reálném čase. Na trhu byly programy jako Skype, Discord, MS Teams, či Adobe Connect, které umožňují online komunikaci, sdílení obrazovky, nahrávání hovorů a sdílení dat. Tuto konkurenci však porazil program vytvořený v roce 2011 v San José pod názvem Zoom.

Zoom se během několika prvních týdnů vyšvihl do čela používaných programů pro online výuku, pořádání konferencí a způsob kontroly pro distanční zkoušení. Mnohé YouTubové kanály začaly využívat zoom jako možnost spojení se slavnými herci, a tak během temných chvil lockdownu přinášely do našich pokojů trochu nostalgického štěstí.

Proč právě Zoom?

Oproti ostatním aplikacím má Zoom velice přátelské uživatelské rozhraní. S běžným připojením k internetu je schopný udržet spojení s velkou skupinou lidí (placená verze umožňuje až 1000 účastníků najednou), sdílet face camsi obrazovku všech účastníků hovoru. Vyučujícím umožňuje kontrolovat aktivitu žáků během sdílení obrazovky.

Zatímco jiné programy se často potýkají s vypadáváním, zasekáváním, problémech při sdílení obrazovky, pokud máte jen jeden monitor, a nesnášejí dobře vysoký počet účastníků, zoomu se podařilo tyto problémy minimalizovat.

Jak na to?

Abyste mohli zoom použít jako pořadatel konference, musíte jít na stránku zoom.us a tam se zaregistrovat. K registraci můžete také použít svůj Google účet (Gmail), nebo Facebook. Následně si aplikaci stáhněte. Na místě v počítači, kam jste si ji stáhli, se objeví „ZoomInstaller“, když na tuto ikonku dvakrát kliknete levým tlačítkem myši, aplikace se vám instaluje na vámi zvolené místo v počítači.

Otevřete aplikaci, kde se vám zobrazí jednoduché UI, které vás vybízí k založení nového setkání (new meeting), či přidání se k již existujícímu setkání (join). Všechny meetingy mají vlastní ID a vlastník může nastavit i přístupové heslo, což zamezí připojení nezvaných hostů. Přístupové informace k vašemu meetingu rozešlete účastníkům e-mailem a voilá, konference může začít!

Pro účastníky konference v zoomu je práce ještě jednodušší. Účastníci si nemusejí aplikaci ani stahovat a mohou se připojit přes poskytnutý link přímo z prohlížeče. Stáhnutí aplikace se však doporučuje pro zvýšení spolehlivosti programu, navíc, pokud jsou i účastníci vyzvání ke sdílení obrazovky, mohou tak učinit daleko rychleji, a to kliknutím na zelenou ikonu uprostřed dolní lišty po připojení k meeting roomu. Tuto akci však musí schválit pořadatel, takže se nemusíte bát, že by mohl kdokoli, kdykoli sdílet obrazovku.

Zoom Pro vs. Zoom Basic

Samozřejmě i Zoom má svou verzi zdarma, jinak také nazývanou Zoom Basic, a verzi placenou neboli Zoom Pro. Obě verze jsou prakticky identické, a vlastnosti, které zoom basic postrádá, jsou spíše kosmetické, jako možnost participantů reagovat v chatu pomocí tlačítek typu: zopakuj, pomaleji atd.

Největším rozdílem jsou pak možnosti samotného hovoru. V Zoom Basic je možné telefonovat jednu hodinu, ale pouze s jedním člověkem. Ve chvíli, kdy je účastníků hovoru více, je pak stanoven časový limit 40 minut. Zoom Pro pak umožňuje vést hovor až 24 hodin pro maximum sta účastníků, tedy 99 posluchačů + 1 pořadatel.

V zoomu je možné meetingy nahrávat, ale pouze placená verze poskytuje možnost ukládání nahraného videa přímo na cloud, místo do počítače, a to do velikosti 1 GB. Zoom Pro dále nabízí vylepšenou verzi bezpečnosti, spočívající v možnosti určit si, kde budou zpracovávána data z vašeho hovoru, a tím umožňují se vyhnout nežádoucím serverům.

Některé vlastnosti programu však můžete postrádat i v závislosti na schopnosti hardwaru vašeho počítače, jako například možnost nastavení animovaného pozadí.

Podobné články

Back to top button